Financiële en administratieve regelingen bij scheiding

Wanneer je besloten hebt te gaan scheiden, is het nodig om regelingen te treffen over enerzijds de beëindiging van jullie partnerschap en anderzijds over jullie gezamenlijke ouderschap wanneer jullie niet meer samenwonen.

Deze infosessie wil vooral ingaan op de beeindiging van jullie partnerschap en de financiële afspraken die jullie daarrond (moeten) maken.

• Welke zaken zijn we verplicht te regelen met elkaar?
  • Hoe moeten die afspraken op papier gezet worden?
  • Hoe verdelen we de rekeningen? En de schulden?
  • Wat gebeurt er met ons huis? (verkopen, inkopen, samen eigenaar blijven)
  • Wat doen we met de spullen in ons huis? Hoeveel is alles nog waard en hoe maak je een eerlijke verdeling?
  • Wie moeten we verwittigen van onze scheiding?
  • Wat zijn de fiscale gevolgen van scheiden? En wat gebeurt er met het geld dat we nog terugtrekken van/moeten betalen aan de fiscus?
  • Wanneer krijg ik het gedeelte waar ik recht op heb?
  • Wanneer mag ik op mijn eigen naam een nieuwe lening aanvragen bij de bank?
  • Blijven mijn verzekeringen gewoon doorlopen of moet ik iets veranderen?
  • Hoe zit dat met mijn groepsverzekering en/of die van mijn partner?
  • En pensioensparen?

feedback van deelnemers

- We werden bewust gemaakt van de complexiteit en de vele variabelen, er komt veel meer bij kijken op financieel vlak dan ik dacht
- Ik besefte dat mijn ex waarschijnlijk nog niet klaar is voor praktische afspraken, ik wil dit respecteren en niks overhaasten
- De regeling rond verzekeringen, pensioensparen en inboedel, waren nieuw voor mij . Ik had de impact niet ingeschat .
- Ik kreeg genoeg bagage om verder te overleggen
- Fijne spreker!

Docent

Werner van Loo

Werner Van Loo, financieel bemiddelaar, maakt deel uit van het samenwerkingsverband www.hetknooppunt.be

Hij bemiddelt met  koppels de fiscale en financiële implicaties van de scheiding en berekent onderhoudsbijdrages voor kinderen.

In De Scheidingsschool is Werner docent en spreker omtrent de financiële en administratieve topics.

Inschrijven

Verplicht vooraf in te schrijven en bij voorkeur op voorhand te betalen ( zie hier onder)

Moest dit om één of andere reden onmogelijk zijn, stuur ons dan een bericht via info@descheidingsschool.be

Er wordt ingeschreven per infosessie naar keuze.

Men kan maar hoeft niet de hele cyclus te volgen.

Prijs: 10 €                  Hulpverleners 50 €

Uren: Onthaal vanaf 19u. We beginnen graag stipt om 19u30. Einde voorzien omstreeks 21u30.

Romaanse Poort (Brusselsestraat 63, 3000 Leuven) in Leuven Centrum

Bereikbaarheid:
Halte/station: Leuven Sint-Pieterskliniek
Betaald parkeren (tot 21u) aan het St. Jacobsplein (10 min wandelen)

tickets

Mogelijk gemaakt door Eventbrite