Week van de Opvoeding 2013

affiche 2013wvdoOok in 2013 wordt opvoeding in de kijker geplaatst gedurende de maand mei. Dit jaar staat opnieuw één thema centraal: 'opvoeden natuurlijk!'. Met dit thema willen we benadrukken dat opvoeden eigenlijk heel gewoon is, iets 'natuurlijks'.
Dat betekent natuurlijk niet dat het opvoeden van kinderen altijd gemakkelijk is - ook moeilijke momenten horen erbij - maar dat je als ouder wel eens mag luisteren naar je buikgevoel. Als ouder kan je ook gerust kijken hoe anderen het aanpakken. Je kind groeit niet alleen thuis op en kent best wel veel mensen die zorg voor hem of haar dragen.

Gelukkig staan familie, vrienden, buren, de kinderopvang, de school... klaar om te helpen waar nodig. Aangezien opvoeden voor iedereen anders is, kunnen we veel van elkaar leren! Al verloopt dat leren ook voor iedere ouders ander. Waar de ene ouder inspiratie haalt uit het lezen van een opvoedingsboek, gaat de andere ouder liever naar een lezing in groep. Weer een andere ouder verkiest een individueel gesprek met een opvoedconsulent, terwijl een ander meer gebaat is bij het delen van ideeën met andere ouders in een ontmoetingsruimte, aan de schoolpoort of in de kinderopvang.

De boeiende zoektocht naar wat bij welk kind werkt of niet is voor elke ouder, grootouder, leerkracht... verschillend. Je kunt bij tal van gezinsondersteunende initiatieven in Leuven terecht voor informatie, advies, het leren kennen van andere ouders, etc. Samen bieden ze een laagdrempelig en divers ondersteuningsaanbod aan waar alle Leuvense ouders en opvoeders beroep op kunnen doen. Sinds een aantal jaren worden deze initiatieven gebundeld in de netwerk-vzw 'Huis van het Kind Leuven'. Stad Leuven ondersteunt enkele van deze initiatieven.

Alle informatie is ook terug te vinden op www.leuven.be/weekvandeopvoeding.