Home Lectuur Volwassenen

Boeken over scheiden voor volwassenen

De schuingedrukte boeken zijn gratis uit te lenen in de Opvoedingswinkel Leuven

Het scheidingsproces

• Ford , D. ( 2002)Heling na scheiding. Het einde van een relatie is een nieuw begin , Servire( uitverkocht)
  • Gray, J. ( 1997) Mars en Venus beginnen opnieuw. Op zoek naar een nieuwe, liefdevolle en langdurige relatie . Het Spectrum
  • Mortelmans, D. ( 2011) Scheiding in Vlaanderen, Leuven: Acco

Emotionele aspecten van scheiding

• Dagelet, T.( 2011) Drinken, vloeken en hopen dat je bemind wordt. Handleiding scheiden voor de moeder, Carrera.
  • Kirschenbaum, M ( 1998, herdruk) Scheiden of blijven. Een gids die je helpt bij het nemen van de juiste beslissing, Archipel.
  • Mooij, R.( 2009) Gecompliceerde breuk. Belevenissen van een per ongeluk gescheiden vader, Prometeus
  • Nagel, Y. ( 2006) Weg bij hem, terug bij jezelf , De Kern.
  • O’ Connor, N. ( 2011) Loslaten met liefde. Over het rouwproces en het verwerken van verdriet, Servire.
  • Stoorvogel, M. ( 2007) Over leven na echtscheiding : hoe verder na de crisis, ervaringsverhalen en praktische tips. Boekencentrum .
  • Wolf, D. ( 1998) Als je partner je verlaat , Amsterdam : De Driehoek.

Ouders en echtscheiding

• Delfos M. ( 2006) Weekendvaders / Wie kent vaders? Amsterdam: SWP (met de Cd-rom Spring, het eekhoorntje
  • Delfos, M. ( 2012) Van alles twee : over de betekenis van echtscheiding voor jonge kinderen, Pearson .
  • De Waele, I. ( 2003) Samen uit elkaar , Lannoo .
  • Driesen L. ( 2006) Kinderen en echtscheiding. Lees- en werkboek voor echtscheidingskinderen, ouders en begeleiders, Garant.
  • Driesen, L . ( 2012) Ik wil papa én mama, allebei : over echtscheiding, verwerking, loyaliteit en hulpverlening, Garant .
  • Groenhuijsen L( 2006) Ouderschapsplan. De vele gezichten van het belang van kinderen , Apeldoorn: SWP
  • Hendrikse- Voogt A . ( 2009) Stoppen als partner, doorgaan als ouders. Een echtscheidingsleiddraad, Apeldoorn: SWP.
  • Heylen, M. ( 1997) Kinderen en scheiding , Globe .
  • Kuti K., Colpin H., De Munter A., Vandenmeulebroecke L.,( 2004) Als je er alleen voor staat. Opvoeden binnen een eenoudergezin , Lannoo.
  • Langedijk W.( 2007 ) Beter scheiden. Redelijke afspraken , minder stress, Apeldoorn: SWP .
  • Lampe, P. ( 1998 ) Gedeelde kinderen , Co-ouderschap als keuze , Lannoo.
  • Nagel, Y. ( 2006 ) Het beste van twee ouders, Uitgeverij De Kern.
  • Neuman, Co-ouderschap. G. ( 2007 ) En de kinderen scheiden mee. Het zandkastelenprogramma, Apeldoorn: SWP .
  • Put, E. ( 2004 ) 2 ouders apart , Lannoo.
  • Spruijt, E.( 2011 ) Handboek : scheiden en de kinderen, Kosmos
  • Teyber, E ( 2002 ) Kind van gescheiden ouders: kind van de rekening , Ambo.
  • Van Hennik , L.( 1996 ) Ik ga: Moeders die hun gezin verlaten, Uitgeverij Scheffers.
  • Van Schooten , H. ( 1995 ) (Echt)scheiding , ouderschap en zelfwaardering, Swets & Zeitlinger.
  • Van Schooten , H. en ’t Hart,l. Ouderschap voor en na echtscheiding : een practische handleiding , Swets & Zeitlinger.
  • Vermeulen P ( 2006 ) Scheiding & ouderschap, Uitg Ad. Donker.
  • Visch Ch. ( 2005 ) Kinderen en gescheiden ouders. Emotionele toekomst van je kind veilig stellen , Kosmos.
  • Vollinga, P. ( 2011 ) Het grote co-ouder doeboek, Kosmos.
  • Whiteman, T. ( 2007) Niet de dupe : help je kinderen door je echtscheiding heen , Kok
  • Brochure Uit elkaar: Ouders (te verkrijgen bij Jeugd en seksualiteit: www.jeugdenseksualiteit.be)

Grootouders

• Van Sikkel, M en M. Als je kind gaat scheiden (voor ouders en grootouders)
  • Brochure Uit elkaar : Grootouders (een boekje voor grootouders wiens kleinkinderen een scheiding meemaken). Te verkrijgen bij www.jeugdenseksualiteit.be

Nieuw-samengestelde gezinnen

• Faseur, G., en Dewamme , E. ( 2009) Van drempel tot drempel : kinderen in nieuw samengestelde gezinnen , Leuven: Davidsfonds .
  • L.A. Groenhuijsen, L.( 2009) Een atlas voor het stiefgezin, SWP.
  • Heybroek, I .( 2006) Samen gesteld, de dynamiek van een stiefgezin , SWP
  • Leuris, E.( 2011) Mijn partner heeft al kinderen . Hoe bouw ik een gezin? Leuven: Davidsfonds.
  • Mingelinckx ( 2011) : Nieuwe levens, nieuw geluk. Linkeroever.
  • Schaubroec, K. ( 2005 ) Bijna familie , Standaard Uitgeverij.
  • Van Eijkeren, M. ( 1993 ) Jouw kinderen zijn mijn kinderen : kinderen van verschillende ouders in één stiefgezin : informatie en adviezen, Kosmos.
  • Vrancken K., 2005) Tussen twee huizen : co-ouders en hun kinderen vertellen, Van Halewyck.
  • Willems J. ( 2010) Een nieuw gezin. Een nieuwe kans , Witsand

Bemiddelen

• Devroy,M. ( 2005) Hoe verdeel je een kind? Alles wat ouders moeten weten als ze apart gaan wonen , Globe.
  • Mac Gillavry,D. (2002) Scheidingsbemiddeling. Over techniek, strategie en attitude, Bohn Stafleu
  • Renders, M. ( 2009) Scheidingsbemiddeling. Een theoretisch en praktisch model, Scoop.
  • Renders, M. (2004). Echtscheiding door onderlinge toestemming in eigen handen, Globe.
  • van Eijk ( 2004) Omgang zonder verlies. Een methodiek voor omgangsbegeleiding na scheiding, Horizon.
  • Van Leuven, C. en Hendriks, A. Kind in bemiddeling; over de transformatie van ex-partners in collega-ouders en de kindermomenten in bemiddeling. SWP
  • Renders,M. en De Meyer, F Ik tel mee. Kinderen in bemiddeling - VCOK

Aangrenzende thema's

• Boswijk-Hummel, R. ( 2010) : Boos : Boosheid erkennen, begrijpen, loslaten. De Toorts .
  • Delfos, M. ( 2008) : Verschil mag er zijn. Waarom er mannen en vrouwen zijn. Uitgeverij Bert Bakker.
  • Johnson, Dr. Sue ( 2008): Houd me vast. Zeven gesprekken voor een hechte(re) en veilige relatie . Kosmos.
  • Mol, J. ( 2007-2011) De giraf en de jakhals in ons. Over geweldloos communiceren . SWP.
  • Venema, J. ( 2008) Het fluisterkind : leren luisteren naar wat je kind over jouw leven te vertellen heeft, Ankh-Hermes .