20 maart 2013: WORKSHOP GEDEELD OUDERSCHAP NA SCHEIDING

Inzichten uit het onderzoek ‘Scheiding in Vlaanderen’ en beleidssuggesties van ervaringsdeskundigen

Doelstelling

• Zelfhulpgroepen informeren over en laten reageren op recente wetenschappelijke inzichten over gedeeld ouderschap na scheiding.
    De gepresenteerde onderzoeksresultaten zijn afkomstig van de studie ‘Scheiding in Vlaanderen’. In de workshop wordt de nadruk gelegd op drie perspectieven: dat van het kind, de ouders en de nieuwe partners. Thema’s die onder andere behandeld zullen worden: Wat zijn de voorwaarden voor goed co-ouderschap? Hoe beïnvloedt gedeeld ouderschap het welbevinden en de schoolloopbanen van kinderen? Wat is de invloed van de verblijfsregeling op het sociaal leven van ouders?
  • Ervaringsdeskundigen en onderzoekers laten debatteren over beleidsaanbevelingen en -suggesties.
    In debatgroepen per perspectief krijgen onderzoekers en ervaringsdeskundigen die zelf een echtscheiding doormaakten en zich als lotgenoten engageren rond dit thema, de kans om beleidsaanbevelingen te formuleren.

16u00     Onthaal met verwenkoffie en broodjes
16u15     Inleiding door prof. Dr. K. Matthijs
16u20     Gedeeld ouderschap na scheiding vanuit drie perspectieven: het kind, de ouders en de nieuwe partners
Drie onderzoekers presenteren resultaten van het onderzoek Scheiding in Vlaanderen
17u00     Debat in drie groepen
Deelnemers debatteren in groep over elk van de drie perspectieven.
Na een halfuur schuift de groep door naar het volgende perspectief.
18u40     Samenvatting van de aanbevelingen
19u00     Einde

Praktisch

• Waar? Raadzaal Faculteit Sociale Wetenschappen (lokaalnummer 00.113), Parkstraat 45, 3000 Leuven.
  • Wanneer? Woensdag 20 maart 2013 van 16u tot 19u.
  • Deelname is gratis. We verwelkomen graag meerdere leden van uw vereniging. Stuur deze uitnodiging gerust door naar uw geïnteresseerde leden.
  • Elke deelnemer ontvangt een exemplaar van het nieuwe Trefpunt Zelfhulpboek Mensen helpen mensen <http://www.lannoo.be/mensen-helpen-mensen> en van enkele SiV-beleidspapers rond echtscheiding.
  • We voorzien koffie en broodjes.
  • Vlotte parkeergelegenheid op de campusparking.
  • Inschrijven (vóór 31 januari) kan telefonisch op 016/23 65 07.